5 tips als je gestopt bent met roken

Stoptober is achter de rug en hoe blijf ik nu een niet-roker?

In mijn praktijk zie ik regelmatig mensen die willen stoppen met roken en al een hele serie pogingen achter de rug hebben. Want stoppen is één ding, maar gestopt blijven is een hele andere uitdaging. Ik geef je 5 tips als je gestopt bent met roken en wilt voorkomen dat je weer gaat beginnen.

1.  Laat iedereen weten dat je gestopt bent.

Vertel je familie en vrienden dat je bent gestopt met roken. En wanneer je op je werkplek bent, vertel dan ook je dat je gestopt bent. Op die manier zullen je oude rookmaatjes je (hopelijk) met rust laten als zij naar buiten moeten om hun shot te halen. Zoek collega-niet-rokers om van je werkpauzes te genieten of doe iets anders, zoals wandelen.

Zie je het niet zitten om te vertellen dat je gestopt bent? Dan betekent dit meestal dat je nog een slag om de arm houdt. Eigenlijk ben je er dan nog niet aan toe om definitief een niet-roker te zijn.

2. Vermijd triggers

Je bent niet alleen verslaafd aan nicotine, maar ook aan alles wat roken triggert. Deze triggers zijn meestal: plaatsen, situaties, mensen en stemmingen.

Probeer de triggers te vermijden die je verleiden om te roken. Alcohol drinken doet dit vaak, dus drink op plaatsen waar roken verboden is of houd je aan niet-alcoholische dranken. Wanneer je een maaltijd hebt gehad, eet dan in plaats van gewoonte een sigaret op, iets gezonds, zoals wat vers fruit, zoals een appel.

Ga ook een tijdje niet naar je favoriete kroeg waar je al je rookmaatjes tegen komt. Zij zullen je soms bewust maar meestal onbewust verleiden om gezellig mee naar buiten te gaan om te roken. Zeker als je al een drankje op hebt, is dit een gevaarlijke situatie.

3. Zoek afleiding

Er komen gegarandeerd situaties die behoefte aan roken oproepen, zeker als je net gestopt bent. Met name stress situaties kunnen er gemakkelijk voor zorgen dat je vanuit je onderbewuste een onbedwingbare behoefte aan roken krijgt. Die behoefte duurt maar kort maar kan zo hevig zijn dat je de neiging hebt om eraan toe te geven.

Niet doen! De behoefte duurt maar heel kort en je hoeft alleen maar wat afleiding te zoeken. Geen vervangende middelen gebruiken, dat lost niets op!

Houd jezelf bezig door dingen te doen. Ga na het eten meteen afruimen. Doe de afwas, kijk televisie of bel iemand op. Maak een wandeling buiten, zodat je ook wat calorieën verbrandt wat helpt om op gewicht te blijven.

4. Herinner jezelf waarom je gestopt bent

Het is belangrijk dat je jezelf er constant aan herinnert waarom je hebt besloten te stoppen met roken. Iedereen heeft één of meerdere belangrijke redenen gehad om te stoppen. Zorg dat je die reden scherp hebt als je de neiging hebt om er een op te steken.

Dit zijn de belangrijkste redenen die ik voorbij heb horen komen:

  • Ik wil een voorbeeld zijn voor mijn kinderen (of: ik wil geen slecht voorbeeld voor mijn kinderen zijn)
  • Ik wil gezond oud worden (of: ik wil geen vroegtijdige pijnlijke dood sterven)
  • Ik wil zo lang mogelijk van mijn (klein-)kinderen genieten
  • Ik kom elke maand geld tekort en dat wil ik niet meer. (of: door te stoppen met roken los ik mijn maandelijkse geld tekort op)
  • Voor het geld wat ik nu uitgeef aan roken, kan ik een splinternieuwe auto leasen

Volgens het pijn-plezier-principe (uit NLP) hebben mensen van nature de neiging om eerder bij pijn vandaan te bewegen dan naar plezier toe. Bepaal voor jezelf wat voor jou de werkelijke reden was om te stoppen en zorg dat je die reden binnen handbereik hebt. De gemakkelijkste manier is om een foto als achtergrond op je telefoon te plaatsen.

En nu hoor ik je denken: maar al die ranzige foto’s op sigarettenpakjes hebben mij nooit gemotiveerd om te stoppen. Klopt. Weet je waarom? Die foto’s gaan niet over jou. Het is heel belangrijk dat je jezelf motiveert met iets dat heel specifiek over jou gaat.

5. Vermijd het woord moeten

Niemand houdt van moeten. Sterker nog, de meeste mensen hebben er een verschrikkelijke hekel aan. Gebruik dit woord dan ook niet om jezelf te motiveren. Zeg nooit, maar dan ook nooit: “ik moet echt stoppen”, of “Ik weet dat ik moet stoppen want bla bla bla”. Kansloos. Als je het stoppen met roken niet kunt verbinden aan een diep verlangen of een grote wens, dan is dit voor jou nog niet het juiste moment.

Toelichting: Het pijn-plezier-principe (NLP)

Het pijn-plezier-principe komt hierop neer: alles wat we doen, doen we op basis van het vermijden van pijn, of het opzoeken van plezier. Beide behoeften worden biologisch aangestuurd en zijn een sturende kracht in ieders leven. Uiteindelijk neem je vrijwel iedere beslissing op basis van dit principe.

Je verkeert misschien in de veronderstelling dat je weloverwogen beslissingen neemt, maar vaak heb je de beslissing op onbewust niveau al genomen en ga je vervolgens redenen bedenken om je beslissing te rechtvaardigen. Zo weet je vaak al precies: Ik wil die auto of die jurk hebben, zonder dat je dat direct verstandelijk kunt onderbouwen. Integendeel…

Soms koop je iets terwijl je portemonnee zegt: ‘Niet doen!’ Maar het gevoel, het verlangen om díe auto of dát jurkje te hebben is dan groter. Dat komt bijvoorbeeld door de angst (pijn) om er niet bij te horen (verstoten te worden). Die pijn wil je niet voelen.

Het pijn-plezier-principe kun je ook gebruiken als hulpmiddel bij het stellen en behalen van doelen, doordat het je motiveert.

Hoe creëer je motivatie met dit principe? Je kan zowel pijn als plezier gebruiken om gemotiveerd te blijven. Hoe? .

Een paar extreme voorbeelden

Pijn: Als iemand een pistool tegen je hoofd houdt, doe je meteen wat er van je gevraagd wordt. In dat geval motiveert doodsangst je om in beweging te komen. Een goed voorbeeld van: weggaan van pijn.

Plezier: Wanneer je met een winnend lot een miljoen euro kunt ophalen bij de sigarenboer, kleed je je nu wel even om en ren je, desnoods op blote voeten, 5 kilometer naar het winkelcentrum. In dat geval motiveert verlangen je. Dit is een typisch geval van: naar plezier toe bewegen.

Voor een uitgebreide versie van dit principe, kun je deze PDF downloaden: https://www.tonyrobbins.com/resources/pdfs/The-Power-of-Leverage.pdf

Meer weten

Mocht het je toch niet gelukt zijn en wil je nu écht helemaal, definitief en voor de rest van je leven van het roken af? Bel me dan op 06-22716555 of gebruik de chatfunctie om even van gedachten te wisselen. Lees anders eerst even dit artikel.

Ik ben Clement Keyzer, hypnotherapeut en ervaringsdeskundige ben op het gebied van roken én stoppen met roken. Ik wil niets liever dan zoveel mogelijk mensen helpen om te stoppen. Ik beschik over de kennis, de ervaring én de vaardigheid om ook jou succesvol te laten stoppen.

Bel mij!