Managers: voorkom uitval bij je toppers!

Uit mijn coachpraktijk

In mijn praktijk valt op dat werknemers met een bepaald soort gedrag sneller opgebrand raken dan anderen.  Dat zijn niet degenen die je het eerst zou verwachten. Die ervaring deel ik graag. Zodat jij als HR-adviseur of manager op tijd kunt herkennen of een werknemer je hulp nodig heeft en je erger kunt voorkomen.

De beste werknemers? Hou ze in de gaten…
Werknemers die minder geïnteresseerd lijken en misschien in jouw ogen minder betrokken en minder gemotiveerd of zelfs minder goed zijn, zijn juist degenen die minder snel burn-out raken. Zij gaan op tijd naar huis en zorgen goed voor zichzelf. Hou juist de ambitieuze, hardwerkende en loyale werknemers in de gaten. Zij verdienen je extra steun en aandacht. De perfecte werknemer is gedreven, behulpzaam, zorgvuldig, gedisciplineerd en heeft een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Dit klinkt ideaal, maar is dat ook zo…?

4 soorten gedrag die je in de gaten moet houden

Ik heb de 4 belangrijkste op een rij gezet. Allemaal gedragingen die prettig zijn voor de werkgever, maar op termijn ook een valkuil kunnen zijn om burn-out te raken:

1. ‘Zal ik dat even doen?’ Werknemer met een groot verantwoordelijkheidsgevoel

Op deze werknemer kun je bouwen en je bent er reuze blij mee. Hij neemt belangrijke taken op zich en voert die gedisciplineerd uit.  Alleen als de stroom van werk sterk toeneemt neemt hij teveel hooi op zijn vork en heeft moeite met het vragen om hulp. Voor je het weet zit deze werknemer (of manager) het werk van de hele afdeling te doen, draait hij overuren en ligt uitval op de loer. Deze werknemer moet leren om ook los te laten en loslaten is het vertrouwen hebben dat het goed komt. Ga in gesprek met je werknemer en check met hem bij bepaalde taken of het zijn verantwoordelijkheid is of dat hij het zijn verantwoordelijkheid maakt?

2. ‘Zal ik even helpen?’ De behulpzame werknemer

De collega die er altijd is, altijd ja zegt en klaar staat als het nodig is. Deze mensen binnen een organisatie zijn goud waard. Des te belangrijker om ervoor te zorgen dat ze niet uitvallen. Een behulpzaam persoon cijfert zijn eigen behoeften en prioriteiten makkelijk weg en komt daardoor vaak niet aan zijn eigen taken toe waardoor de werkdruk onnodig toeneemt. Door voor iedereen klaar te staan geeft diegene overigens onbewust en ongewild een signaal dat die denkt dat een ander niet capabel is. Ook is het belangrijk te kijken naar waarom deze persoon altijd iedereen wil helpen. Het kan een teken zijn van behoefte aan erkenning of waardering. Autonoom werken is voor de behulpzame medewerker een uitdaging maar helpt hen beter in hun eigen kracht te staan.

3. ‘Piekfijn geregeld’ De perfectionistische werknemer

Deze zorgvuldige medewerker heeft oog voor detail. Niets ontgaat hem. Hij checkt zijn werk meerdere malen en levert zonder uitzondering foutloos werk af. Het probleem met zorgvuldigheid is dat het snel om kan slaan in perfectionisme, een eigenschap die vaak in verband wordt gebracht met burn-out. De uitdaging voor deze medewerker is om zich niet te verliezen in de details maar zich blijft richten op het doel van de taak. Zorgvuldige mensen geven vaak 150% terwijl het werk op 80% ook al prachtig is. Hierdoor lopen ze de kans onnodig overbelast te raken.

4. ‘Op tijd en helemaal in orde’ De werknemer met discipline

Mensen met discipline hebben vaak een ijzersterk doorzettingsvermogen. Ze bijten zich vast in een taak en laten pas los als de taak is volbracht. Maar ten koste van wat? Een uitdaging voor een streng gedisciplineerd persoon is het tijdig loslaten wanneer een taak te moeilijk wordt of het vragen om hulp als hij het alleen niet meer kan. Belangrijk is om flexibiliteit te omarmen en kritisch te kijken naar wat de discipline hem brengt en kost.

Dit kun je doen als werkgever

  1. Observeer je werknemer en blijf in gesprek. Gaat het nog goed met hem of haar?
  2. Stel open vragen, bied een luisterend oor en ondersteuning. Ze verdienen het!
  3. Vraag door, in eerste instantie zullen werknemers het niet zo snel zien of ontkennen. Zij doen het toch juist goed? Totdat ze het gaan voelen en (over)vermoeid raken.
  4. Voed het gedrag niet extra. Een perfectionistische werknemer opjagen werkt averechts.
  5. Bied extra handvatten, training, preventieve coachgesprekken.

In mijn praktijk voer ik veel preventieve coachgesprekken. Die kun je jouw werknemer ook aanbieden. Of managers die handvatten zoeken om hiermee om te gaan.

De werknemer krijgt een aantal uren persoonlijke aandacht, beter inzicht in zichzelf en handige oefeningen en tips om mee aan de slag te gaan. Een mooi cadeau dat je als werkgever kunt geven, dat voelt als een beloning voor de werknemer en die het bedrijf veel minder kost dan uitval.

Wil je meer weten over preventieve coaching? Maak direct een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek of bel me op 06-48 46 76 36 (als werkgever of werknemer).

Ik ben Yvonne Keyzer en heb mijn coachpraktijk in Leusden – Amersfoort.

Als gecertificeerde coach en counselor met veel ervaring in het coachen van werknemers, help ik jou om stap voor stap lekker in je vel te zitten. Zo kan je weer met plezier en energie naar je werk.